Sprog i dansk | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

Sprog i dansk

I dette hæfte, som introducerer til området Sprog og kommunikationsundervisning (1.-6. klassetrin), redegør Mette Vedsgaard Christensen for forskellige perspektiver på sprog og deres konsekvenser for undervisning. Hæftet præsenterer tre forskellige teoretiske syn på sprog og deres relevans for danskundervisningen.

Først gennemgås det...

Læs mere

I dette hæfte, som introducerer til området Sprog og kommunikationsundervisning (1.-6. klassetrin), redegør Mette Vedsgaard Christensen for forskellige perspektiver på sprog og deres konsekvenser for undervisning. Hæftet præsenterer tre forskellige teoretiske syn på sprog og deres relevans for danskundervisningen.

Først gennemgås det formelt-strukturelle sprogparadigme, og dette paradigmes didaktiske muligheder og begrænsninger diskuteres. Dernæst gennemgås feltanalysen som beskrivelsesramme for dansk sprogbrug, inden det systemisk-funktionelle syn på sprog i teori og undervisning præsenteres. Formålet med kapitlet er todelt. For det første tegnes konturerne af det sprogteoretiske landskab. For det andet præsenterer hæftet en ny sprogdidaktik til danskfaget, en sprogdidaktik, som bygger på det systemisk-funktionelle sprogsyn. I denne sprogdidaktik er både sprogundervisningens indhold, målsætninger og undervisningsformer anderledes end i traditionel sprogundervisning, og derfor præsenterer hæftet konkrete eksempler på, hvordan den funktionelle lingvistik kan didaktiseres i undervisningen.

Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2016), 
61 sider
Vejl. Pris
98,-
ISBN 9788759323984
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2016), 
61 sider
Vejl. Pris
43,-
ISBN 9788759326572

Yderligere information

Forord 5

 

Indledning 9

Didaktiske grundsten: Sprog som begreb 10

Sprogsyn i undervisningen: Sprog er strukturer og regler 13

Det danske sprogs struktur: Diderichsens feltskema 24

Sprog er betydning mellem mennesker: Funktionel grammatik 31

Afrunding 51

Studieopgaver til afsnit om strukturel grammatik 51

Studieopgaver om Diderichsens feltskema 55

Studieopgaver til SFL 56

 

Litteratur 58

Om forfatteren 60

Indeks

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.