Det multimodale tekstbegreb | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

Det multimodale tekstbegreb

Niels Mølgaard (red.), Rasmus Fink Lorentzen, Benny Bang Carlsen (red.) og Anne Agger

I dette hæfte, som introducerer til Tekster og tekstundervisning (1.-6. klassetrin), præsenterer Rasmus Fink Lorentzen og Anne Agger nyere forskningsbaseret viden om multimodale tekster og introducerer til modeller og begrebsbrug med henblik på tilrettelæggelse af tekstundervisningen i dansk. Kapitlet indledes med en generel introduktion til...

Læs mere

I dette hæfte, som introducerer til Tekster og tekstundervisning (1.-6. klassetrin), præsenterer Rasmus Fink Lorentzen og Anne Agger nyere forskningsbaseret viden om multimodale tekster og introducerer til modeller og begrebsbrug med henblik på tilrettelæggelse af tekstundervisningen i dansk. Kapitlet indledes med en generel introduktion til socialsemiotikken. Efterfølgende forklares, hvordan denne videnskab ligger i forlængelse af den klassiske semiotik og det dobbelte tegnbegreb, og dette sættes igen i relation til en definition af multimodalitetsbegrebet. Herefter indsnævres fokus til at omhandle fiktive multimodale tekster i skolen.

I kapitlet demonstreres to eksemplariske analyser af konkrete undervisningsforløb, der omfatter litteraturundervisning, som inddrager digitale multimodale tekster. På baggrund af disse analyser diskuterer de to forfattere de didaktiske implikationer af disse tekstarbejder og kommer afsluttende med forslag til studieaktiviteter med multimodale tekster i læreruddannelsen. Målet med kapitlet er at introducere til et nyt og spændende hjørne af tekstundervisningen i dansk, som kan bidrage til indholdsområdet i flere af de nye elementer i læreruddannelsen, eksempelvis multimodalitet, literacy og tekster og tekstundervisning.

Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog ()
1. udgave (2016), 
60 sider
Vejl. Pris
98,-
ISBN 9788759324011
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2016), 
60 sider
Vejl. Pris
53,-
ISBN 9788759326633

Yderligere information

Forord 5

Indledning 9

 

Den multimodale tekst et aktuelt tekstbegreb 9

Billedanalytiske begreber: Ikon, indeks og symbol 18

Multimodale tekster i kontekst 28

Analyser af multimodale elevtekster 44

Fagdidaktiske overvejelser 60

Studieopgaver 62

 

Litteratur 69

Om forfatterne 73

Indeks 74

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.