Dansk og den mundtlige prøve | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Dansk og den mundtlige prøve

Undervisning i at undersøge og tale om tekster


Dansk og den mundtlige prøve handler om undervisning i det, der prøves i ved den mundtlige prøve i dansk: elevens kompetence til at undersøge tekster og deres kontekst og elevens kompetence til at formidle det, de har fundet frem til om en tekst, og indgå i dialog om teksten.

Bogen beskriver, hvordan undervisning på samme tid kan sigte mod...

Læs mere


Dansk og den mundtlige prøve handler om undervisning i det, der prøves i ved den mundtlige prøve i dansk: elevens kompetence til at undersøge tekster og deres kontekst og elevens kompetence til at formidle det, de har fundet frem til om en tekst, og indgå i dialog om teksten.

Bogen beskriver, hvordan undervisning på samme tid kan sigte mod prøven og mod, at eleverne opnår kompetencer, som de ikke alene skal bruge til prøven, men også i livet uden for skolen som privatpersoner og borgere, i job og i fortsat uddannelse. Desuden giver bogen forslag til, hvordan læreren og eleverne bedst muligt kan forberede og gennemføre prøveform B.

Til prøven i mundtlig dansk vælger skolen mellem to forskellige prøveformer: prøveform A og prøveform B. Denne bog sigter udelukkende mod prøveform B og har fokus på, hvordan læreren kan støtte eleverne i at udvikle deres kompetencer på de to hovedområder, der prøves i: kompetence til at vælge, undersøge, vurdere og perspektivere tekster og kompetence til at formulere sig om tekster i fremlæggelse, dialog og synopse.

Dansk og den mundtlige prøve henvender sig til dansklærere i de ældste klasser, vejledere og studerende.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2018), 
140 sider
Vejl. Pris
229,-
ISBN 9788759330333
E-bog (LIX)
1. udgave (2018), 
140 sider
Vejl. Pris
183,-
ISBN 9788759332443

Yderligere information

Forord 7

KAPITEL 1
Hovedsigte 9
   Undersøgelse af tekster 10
   Formidling 12
   Sammenhæng med fagets fire kompetenceområder 15
   Andre bestemmelser 18

KAPITEL 2
Mål og mening 19
   En del af dannelsen 19
   Fortolkning 24
   Vurdering 34
   Perspektivering 36

KAPITEL 3
Undervisning i undersøgelse af tekster 41
   Prøven som uddybning af et fordybelsesområde 41
   Et undervisningsforløb 44
   Med prøven i sigte 49
   Evaluering og vurderingskriterier 50

KAPITEL 4
Kommunikation 61
   Fælles for mundtlig og skriftlig kommunikation 62
   Færdigheds- og vidensområderne i Kommunikation 65
   Samtaler i skolen 70
   Elevernes faglige argumentation i dansk 72

KAPITEL 5
Synopser 79
   Synopseskabelon 83

KAPITEL 6
Den mundtlige prøve 85
   To prøveformer, A og B 85
   Hvad der prøves i og vurderes ud fra 87
   Prøvens første halvdel - formidling 91
   Prøvens anden halvdel - dialog 92
   Situationen og rollerne 93
   Spørgsmålstyper 96
   Tekstopgivelser og fordybelsesområder 97
   Variation og alsidighed 100
   Vejledning med henblik på prøvesituation 102
   Oplæsning 103

KAPITEL 7
Undervisning i undersøgelse af tekster - praksiseksempler 105
   Forløb 1. Noveller om fattige fra forskellige perioder 106
   Forløb 2. Iscenesættelse gennem musikvideo 112
   Forløb 3. Kampagnetekster 120
   Forløb 4. Reportagen - en genre i mange varianter 126

Litteratur 135
   Baggrundslæsning 135

Indeks 137

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.