Computerspil og de nye mediefortællinger | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Computerspil og de nye mediefortællinger

Bo Kampmann Walther

Computerspil er populære som aldrig før. Men de er også i stigende grad blevet en kulturel importvare: tv-serier, film og virale videoer på nettet låner med arme og ben fra computerspil. Det gælder deres æstetik, deres form, måden de fortæller historier på, og måden de aktivt inddrager brugerne på.

Computerspil og de nye mediefortællinger...

Læs mere

Computerspil er populære som aldrig før. Men de er også i stigende grad blevet en kulturel importvare: tv-serier, film og virale videoer på nettet låner med arme og ben fra computerspil. Det gælder deres æstetik, deres form, måden de fortæller historier på, og måden de aktivt inddrager brugerne på.

Computerspil og de nye mediefortællinger handler om denne "ludificerende konvergens", dvs. det forhold, at medierne ikke alene smelter mere og mere sammen, men netop gør det med computerspillet som et centralt og dominerende medie.

Bo Kampmann Walther introducerer til computerspillet som et nyt supermedie og udfordrer læseren til at gå nye veje i analysen af de hybridmedier, som dukker frem i disse år.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2012), 
192 sider
Vejl. Pris
349,-
ISBN 9788759316306
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2012), 
192 sider
Vejl. Pris
191,-
ISBN 9788759317037

Anmeldelser

Medier

 "... bogen [er] vældig inspirerende og åbner for en klar forståelse af en ugleset genres kvaliteter og dens enorme påvirkning på alle øvrige medier, vi er omgivet af."

... Læs mere
Medier

 "... bogen [er] vældig inspirerende og åbner for en klar forståelse af en ugleset genres kvaliteter og dens enorme påvirkning på alle øvrige medier, vi er omgivet af."

Damian Arguimbau i Weekendavisen 22. juni 2012

Bogen er spændende læsning: Ikke bare for de spilinteresserede, men også for de som gerne vil kunne forstå de traditionelle medier fra et alternativt perspektiv.

SAMOS 21. årgang juni 2012

Bogens styrke er Bo Kampmann Walthers store begejstring for de tekster, han analyserer, og hans brede kendskab til de mediesammenhænge, de indgår i.  Det kommer til udtryk i hans underholdende genfortælling og i hans evne til at fremhæve og beskrive de særlige elementer ved de enkelte titler, der gør dem værd at se. På den måde kan bogen læses som en kvalificeret udlægning af en række højprofilerede og relevante spil-, film- og tv-titler i tiden, som også meget fint fremhæver nogle af de egenskaber ved film og tv-serier, der rent faktisk kan sammenlignes med spil.

Anne Mette Thorhauge i Mediekultur 56, 2014

Skjul beskrivelse

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

INDLEDNING · 9

DEL I: INDKREDSNING

KAPITEL 1 · KONVERGENS 2.0.

BEGREBER OG HISTORIER OM NYE MEDIER · 19

KAPITEL 2 · GAME-PLAY.

COMPUTERSPIL: TEORI OG ANALYSE · 39

KAPITEL 3 · SPILLE-FILM · 69

DEL II: ANALYSE

KAPITEL 4 · FART PÅ 24-7.

REMEDIERING OG LUDIFICERING I TV-SERIEN 24 · 101

KAPITEL 5 · KUNSTEN AT LAVE TID.

OM TV-SERIEN LOST · 127

DEL III: PERSPEKTIV

KAPITEL 6 · NYE FORTÆLLINGER, NYE VÆRKTØJER · 157

AFSLUTNING · 177

APPENDIX · 179

LILLE ORDLISTE · 183

LITTERATUR · 185


Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.