INDHOLD
Introduktion 10
Bogens baggrund 11
Relevans 11
Kvalitet 12
Målgrupper 13
Kapitel 1 · Behovet for brugeruddannelse 14
Indledning 15
Argumenter imod brugeruddannelse 15
Brugervenlighed 15
It-kompetence 15
Specialdesignede systemer 15
Rutine 16
Nye versioner 16
Argumenter for brugeruddannelse 16
Nye forretningsgange 17
Opstramning af forretningsgange 17
Manglende incitamenter 18
Kompleksitet 18
Udnyttelse af potentialet 19
Optimering af ressourceanvendelse 19
Tryghed 19
Konklusion: Er brugerkurser nødvendige? 20
Kapitel 2 · Hands-On-undervisning 22
Indledning 23
Den traditionelle model 24
Hukommelsesproblemet 24
Stoftrængsel 25
Kommandoer 25
Detaljer versus forståelse 26
Sekvenser versus overblik 26
Afhængighed 26
Konklusion: En problematisk model 27
Herskin-konceptets fundament 27
Mål 27
Basis 28
Strategi 28
Hands-On med Herskin-metoden 28
NavigationsSeddel 29
Oplæg 30
Problem (P1) 31
Principper (P2) 32
ProcedureOverblik (P3) 34
Opgave 35
Opsamling 36
Hands-On: Programmeret dynamik 36
Kapitel 3 · Herskin-konceptet
et samlet pædagogisk koncept 38
Indledning 39
Brugeruddannelsen 39
Overordnet strategi 39
Pædagogiske principper 40
Skabeloner 41
Teknikker 42
Materiale 42
Opsamling 43
Udviklingsmetoden 43
Opsamling 45
Implementeringen 45
Hvorfor er det en fordel med et pædagogisk koncept? 46
Kapitel 4 · Planlægning af Hands-On 48
Indledning 49
Planlægningsprincipper 49
Pointer 50
Forståelsesværktøjer 51
Planlægningsmodellen 52
Planlægningens faser 53
Kapitel 5 · Forståelsesværktøjer 54
Indledning 55
Differentiering og synkronisering 55
Synkronisering af underviserne 56
Historien som værktøj 57
Design af historien 58
Visualisering som værktøj 59
Den visuelle kanal 59
Fordele ved den visuelle kanal 60
Design af visuelle forklaringer 62
Sandhedens øjeblik 63
Valg af medier 64
PowerPoint eller tavle 64
Tavleteknik 66
Flipover 67
Andre værktøjer 67
Opsamling 68
Kapitel 6 · NavigationsSedler 70
Indledning 71
Erfaringer med brugerdokumentation 71
Designet 72
Principper 75
Anvendelse på kurset 76
Anvendelse efter kurserne 77
Anvendelse uden kurser 77
Opsamling 78
Kapitel 7 · Kursusintroduktionen 80
Indledning 81
Kursusintroduktionens formål 81
Kursusintroduktionens struktur 82
Blok 1: Baggrund 83
Blok 2: Systemintroduktion 84
Blok 3: Introduktion til brugerkurset 85
Blok 4: Appetizer 85
Opsamling 86
Kapitel 8 · Andre skabeloner 88
Indledning 89
Hands-On-varianter 89
Variant 1: Tidlig procedure 90
Variant 2: Todelt principfase 91
Variant 3: Biografmodellen 92
Teoriskabeloner 92
Helhed-før-del-skabelonen 93
Den eksemplariske model 94
Demoskabelonen 96
Demoteknik 97
Opsamling 99
Kapitel 9 · Brugerkursets arkitektur 100
Indledning 101
Kursets varighed og timing 101
Kursets indhold 102
Kursets logik 103
Opsamling 104
Kapitel 10 · Kursusudvikling 106
Indledning 107
Organisering 107
Udviklingens faser 108
Udvikling af Hands-On-oplæg 111
Resterende udvikling 113
Kaskademodellen 113
Opsamling 115
Kapitel 11 · Dokumentation 118
Indledning 119
Kursistmateriale 119
Baggrunden for manuskriptmetoden 120
Manuskriptet 121
Anvendelse af manuskriptet 123
Versionering 124
Opsamling 124
Kapitel 12 · Herskin-metodens fordele 126
Indledning 127
Brugerne 127
Underviserne 128
Kaskadeunderviserne 129
Projektledelsen 129
Topledelsen 130
Opsamling 132