Visuel kommunikation på digitale medier | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Visuel kommunikation på digitale medier

Visuel kommunikation på digitale medier præsenterer en model til analyse af visuel kommunikation på digitale medier eksemplificeret på hjemmesider, Facebook og Instagram.

Bogen præsenterer æstetikbegreber, designprincipper og semiotiske begreber. Derudover gennemgår den de væsentligste visuelle virkemidler i form af farver, skrifttyper, layout...

Læs mere

Visuel kommunikation på digitale medier præsenterer en model til analyse af visuel kommunikation på digitale medier eksemplificeret på hjemmesider, Facebook og Instagram.

Bogen præsenterer æstetikbegreber, designprincipper og semiotiske begreber. Derudover gennemgår den de væsentligste visuelle virkemidler i form af farver, skrifttyper, layout og billedbrug, samt aktuelle genrer og stilarter.

Bogen henvender sig til studerende på sprog-, medie- og kommunikationsuddannelser, men vil også være anvendelig for folk, som beskæftiger sig professionelt med visuel kommunikation på nettet.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2018), 
270 sider
Vejl. Pris
299,-
ISBN 9788759326725
E-bog (LIX)
1. udgave (2018), 
270 sider
Vejl. Pris
239,-
ISBN 9788759331651

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

INDLEDNING · 9
Bogens opbygning · 11
Grundlaget · 12
Websites · 14
Smartphones/mobiler, tablets og mobil-apps · 15

KAPITEL 1 · VISUELLE VIRKEMIDLER · 17
De visuelle virkemidlers rolle på digitale medier · 20
Layout og komposition · 52
Skrifttyper · 63
Former · 74
Billedbrug · 76

KAPITEL 2 · GENRER OG STILARTER I WEBDESIGN · 95
De funktions- og navigationsmæssige aspekter · 97
Stilarter · 101
De branche- og servicerelaterede grafisk-stilistiske aspekter · 124
Æstetik og smag · 137

KAPITEL 3 · MODEL TIL ANALYSE AF VISUEL KOMMUNIKATION PÅ DIGITALE MEDIER · 145
Videreudviklingen af Jakobsons kommunikationsmodel · 147
Afsenderen · 151
Modtageren · 164
Produktet · 180
Konteksten · 187
Mediet · 193
Koden · 203
Opsamling på analysen · 212

KAPITEL 4 · ANALYSE AF VISUEL KOMMUNIKATION PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM · 215
Den ekspressive funktion · 218
Den konative funktion · 233
De interaktive funktioner · 236
Den æstetiske funktion · 237
Den referentielle funktion · 241
Den fatiske funktion · 243
Den metakommunikative funktion · 246
Den intersemiotiske funktion · 249
Opsamling på analysen · 252
Overensstemmelse mellem afsenders intention og modtagers faktiske oplevelse · 253

ANVENDT OG ANBEFALET LITTERATUR · 257

STIKORDSREGISTER · 265

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.