Content section
Filtret ind
Medieret undervisning i et aktør-netværksperspektiv
Køb bogen
Yderligere information
Indhold
Forord Filtret ind i blåt 8
Indledning Problemidentifikation 12
At se verden i et sandkorn 15
Bogens struktur et netværk strakt ud 18
1. De sorte bokse 20
Historiens indfældede bokse 23
Sproglig virkelighed 25
Medieret virkelighed 29
Teknologi som kroppens forlængelse 32
Case 1. Til Counter-Strike med VR-briller 36
2. Rhizomet som netværkstype 44
Filterboblen 47
Bruno Latours indre netværk 49
Livet i laboratorierne 52
Rhizomet 54
Netværksanalyse 57
Case 2. Vis mig dit netværk 62
3. Didaktisk design 68
Ting, teknologier og affordances 70
Hvad er didaktik? 75
Hvad er didaktisk design? 77
Læringsteori og Latour 83
Case 3. Filmproduktion i Virklund 88
4. Cross-Action-Spaces 94
Skolen som lærings- og magtrum 96
Odder-projektet 100
Didaktisk design og lærerens performance 104
Case 4. Vi er teknologi 110
5. Videndelingens økosystemer 116
Viden og ikke-viden 118
Vidensformer 122
Vidensamfundets økosystemer 127
Skolen i det postfaktuelle samfund 132
Kildekritik i skolens økosystem 133
Case 5. ThingLink 140
6. Materialitet og form 146
Learning by Dewey 148
Materialitet 151
Ting 153
Form og indhold 156
FabLabs 159
Robotterne kommer 163
Case 6. Stop motion-film i undervisningen 168
7. Flipped learning og MOOC s 176
Blended Learning 177
Flipped Learning 182
MOOC s 186
Læringsplatforme og portaler 190
Kan old være cool? 194
Case 7. Livestreamet undervisning 198
8. Multimodalitet og digital læsning 206
Hvad er tegn? 209
Semiotikkens fædre 211
Hvad er modaliteter? 215
Kognitiv semantik 220
Digital læsning 225
Case 8. Transduktion og remediering 232
9. Performance og performativer 240
Arenaer for handling 244
Læreren som performer 250
Performativer 254
Ansigtsløs kommunikation 259
De sociale mediers retorik 262
Case 9. Performance i tv-serien Skam 266
10. Vi har aldrig/længe været moderne 278
Vi har aldrig været moderne 281
Fortællinger om moderniteten 286
Identitetens paradoks 291
Augmented reality 294
Skolen i det senmoderne 300
Case 10. Digital dannelse 304
Afsluttende uvidenskabeligt efterskrift 314
Praktiske anvisninger til efterprøvelse 315
Ti dogmeregler 319
Litteraturliste 322
Indeks 332
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.