Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Udvikling

Del af serien Professionernes begreber

Udviklingspsykologien eller udviklingspsykologierne er vokset eksplosivt gennem de seneste tre-fire årtier og har i dag nået et omfang, hvor faget er atomiseret i et væld af knopskydninger og underdiscipliner, som ingen forsker eller fagperson kan have et dækkende overblik over. Der er imidlertid et opbrud på vej, idet en ny samlende og...

Læs mere

Udviklingspsykologien eller udviklingspsykologierne er vokset eksplosivt gennem de seneste tre-fire årtier og har i dag nået et omfang, hvor faget er atomiseret i et væld af knopskydninger og underdiscipliner, som ingen forsker eller fagperson kan have et dækkende overblik over. Der er imidlertid et opbrud på vej, idet en ny samlende og tværvidenskabelig disciplin er i sin vorden udviklingsvidenskab som hermed præsenteres for første gang i Danmark.

 I denne bog forklares menneskets livslange udviklingsproces både historisk og med udviklingsvidenskabens nyeste begreber og grundantagelser om mennesket. Bogen gør også op med den herskende arv/miljø-splittelse og introducerer en såkaldt epigenetisk forståelse; dvs. hvordan miljøet konstant tænder og slukker for vores gener, som igen får stor betydning for vores forståelse af udvikling.

 Det er en af bogens afgørende pointer, at mennesker og især børns udvikling ikke lader sig forstå uden at inddrage de samfundsmæssige betingelser. Hvad er konsekvenserne af fremtidens turboladede globalisering og teknologiske udvikling? Kunstig intelligens og humanoider (sociale robotter) vil snart invadere og disrupte menneskearbejdet. Det stiller helt nye kvalifikationskrav til næste generations læring og udvikling i daginstitution og skole. Forfatteren kritiserer her de grundsyn, som ligger bag begreberne konkurrencebarnet og konkurrencestaten.

 Undervejs fremhæves mange vigtige konsekvenser og principper for den professionelles praksis, læring, intervention og pædagogiske fordringer.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2017), 
113 sider
Vejl. Pris
148,-
ISBN 9788759322512
E-bog (LIX)
1. udgave (2017), 
113 sider
Vejl. Pris
132,-
ISBN 9788759329641

Anmeldelser

Medier

"Absolut vigtigste psykologisk-pædagogiske bog i årtier. (...) Den lille, beskedent udseende bog er sproglig formidlingskunst, som levende og engageret hjælper læseren på vej til at forstå den vidtrækkende betydning af de mange nye begreber og komplicerede processer. Og som sådan har bogen interesse for en langt bredere kreds end blot dens målgruppe, som er "kommende og erfarne pædagoger,... Læs mere

Medier

"Absolut vigtigste psykologisk-pædagogiske bog i årtier. (...) Den lille, beskedent udseende bog er sproglig formidlingskunst, som levende og engageret hjælper læseren på vej til at forstå den vidtrækkende betydning af de mange nye begreber og komplicerede processer. Og som sådan har bogen interesse for en langt bredere kreds end blot dens målgruppe, som er "kommende og erfarne pædagoger, lærere, socialrådgivere og sundhedsprofessionelle" (...) En tak til Dion Sommer for, at han nu har talt ud med denne fine bog i Danmark. Den bliver en klassiker."

- Kjeld Kjertmann, Folkeskolen.dk, 18.08.2017

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Indhold

Forord til serien 7

Forord 9

1. Udviklingsbegreber, modeller og definitioner 13
Tidens pil: Udvikling er tidsrejser 14
Tidsrejser som kontrastsyn: Modeller af livsforløbet 16
Hjulet middelalder 17
Trappen 1800-tallet 18
Klokken nutiden 20
Hvilken tid stammer udviklingsidéen fra? 22
Paradigmeskift gennem tre fagepoker 24
Definitioner: Fra udviklingspsykologi til udviklingsvidenskab 26

2. Fremtidens udviklingsvidenskab 33
At gå meta: Dynamisk systemteori som syntese 34
Fra delteorier til systemblikket 38
Effektiv intervention handler om mere end individet 46
Udvikling: Fra relation til transaktion 50
Udviklingstræet 53
Systemisk læring i praksis fra novice til ekspertise 55
Rettidig omhu strategisk pædagogisk timing 58

3. Fortids arv eller nutids miljø? 61
Opgøret med arv versus miljø-dogmet 63
Det gamle paradigme 63
Den post-genetiske æra: Gen-centrismen og dens fald 65
Epigenetik det tredje paradigmeskift 68
Evolution: Samaktivitet og den lærende art 75
 
4. Fremtidsparat? Turboladet globalisering og konkurrencebarnets fødsel 79
Turboladet globalisering og kunstig intelligens i humanoidalderen 81
Intens global konkurrence men ikke konkurrencestat 89
Konkurrencebarnet og homo economicus to neoliberale misfostre 90
Fremtidens kvalifikationskrav? Fra kompetencer til kvaliteter 92
Installeringen af den politiserede pædagogik 94
Papegøjepædagogik i vuggestuen 96
Den fremtidsparate daginstitution og skole en vision 99
Daginstitutionen: Tidlig start, men hvilken? 100
Den fremtidsparate skole og daginstitution visionen 101
Fra viden til handling: Sig nej stå fast 103

Litteratur 107

Stikordsregister 111

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.