Strategisk kvalitetsledelse i folkeskolen | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Strategisk kvalitetsledelse i folkeskolen

Anne Hørsted (red.) og Claus Nygaard (red.)

Med folkeskolereformen stilles nye forventninger og krav til professionalisering af skolernes drift og udvikling. Det kan virke som en uoverkommelig ledelsesopgave at navigere i et krydsfelt mellem politik og marked. Men sådan behøver det ikke at være.

I denne bog beskriver 59 ledere fra skolesektoren i Slagelse Kommune, hvordan de arbejder med...

Læs mere

Med folkeskolereformen stilles nye forventninger og krav til professionalisering af skolernes drift og udvikling. Det kan virke som en uoverkommelig ledelsesopgave at navigere i et krydsfelt mellem politik og marked. Men sådan behøver det ikke at være.

I denne bog beskriver 59 ledere fra skolesektoren i Slagelse Kommune, hvordan de arbejder med strategisk kvalitetsledelse for at skabe positive resultater. I kapitlerne tager de dig med ind på "ledelsesgangen" og fokuserer på de konkrete udfordringer og muligheder, de møder i hverdagen.

 Bogens kapitler er inddelt i fire sektioner, som alle er centrale for nutidens skoleledelse. Hver sektion indledes med et rammesættende teorikapitel, der giver dig konkrete værktøjer til at analysere og udvikle din egen skoleledelse. Bogen behandler fem temaer:

  • Agilitetsledelse
  • Forandringsledelse
  • Anerkendende ledelse
  • Narrativ ledelse
  • Samskabende ledelse

Med bogen i hånden får du reflekteret inspiration til strategisk kvalitetsledelse fra ledere, der står med et af samfundets største ansvar: at (ud)danne de danske børn til fremtidens arbejdsmarked.

Strategisk kvalitetsledelse i folkeskolen er redigeret af Anne Hørsted og Claus Nygaard fra cph:learning og udgivet i produktionssamarbejde med Samfundslitteratur.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2016), 
303 sider
Vejl. Pris
349,-
ISBN 9788759327548
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2016), 
303 sider
Vejl. Pris
310,-
ISBN 9788759329627

Yderligere information

Forord

Praktiske ledelsesrefleksioner 9

Kapitel 1: Den agile skole. Om strategisk kvalitetsledelse i skolen 11

Anne Hørsted & Claus Nygaard

 

SEKTION 1

Forandringsledelse i skolen

Kapitel 2: Strategisk forandringsledelse i folkeskolen 27

Claus Nygaard & Steffen Löfvall

Kapitel 3: Brobygning mellem dagtilbud og skole 43

Lars Hansen, Dorte Næsborg & Nils Møller

Kapitel 4: Strategisk pædagogisk ledelse af klubber i en reformtid 61

Ole Skjalm, Søren Klein, Anni Vilsgaard, Steen Egedal Nielsen & Bodil Jakobsen

SEKTION 2

Anerkendende ledelse i skolen

Kapitel 5: Anerkendende ledelse og appreciative inquiry-metoden som mulige veje frem i en reformtid i skolen 81

Anne Hørsted & Claus Nygaard

Kapitel 6: Skoleledelse i klasserummet 95

Lia Sandfeld, John Larsen & Steven Walsh

Kapitel 7: Netværk vi samskaber fremtidens skole gennem anerkendende ledelse 103

Thomas Dvinge Baun, Bettina Kallenbach, Allan S. Jensen, Henrik Hallig, Gitte H. Kjærsgaard, Rene Nielsen & Tina Ellekjær

Kapitel 8: Anerkendende ledelse og forpligtende fællesskaber i skole-hjem-samarbejdet 117

Brian Stougaard

Kapitel 9: Anerkendende forandringsledelse med elevens læring som fokuspunkt 125

Henrik Meyer, Poul Kjær Sørensen & Lars Høj Johansen

SEKTION 3

Narrativ ledelse i skolen

Kapitel 10: Narrativ ledelse i skolesektoren 135

Claus Nygaard & Hanne Fredslund

Kapitel 11: Når ledelse på afstand bliver til nærhed i ledelse. Narrativer til samskabelse 151

Tine Nord Raahauge

Kapitel 12: Narrativ ledelse i kompetencecenteret 163

Benjamin Ejlertsen, Charlotte Wiinberg Søfeldt, Jens Løhndorf, Lars Frost Jensen, Irene Christensen, Rikke de Lasson Fabrin & Morten Theiss Westermann

Kapitel 13: Identitetsskabende samtaler og forandringsledelse i en forandringstid 175

Martin Meier, Caroline Hye & Malene Wendelboe

SEKTION 4

Strategisk samskabelse i skolen

Kapitel 14: Samskabelse som aktionsforskningsmetode i skolen 185

Claus Nygaard & Steffen Löfvall

Kapitel 15: Fra samarbejde til samskabelse i brobygningen mellem dagtilbud og skole 195

Pia Haugaard & Lise Raagaard

Kapitel 16: Strategisk ledelse af læringsfælleskaber gennem samskabelse 203

Marianne Sørensen, Peter Brandt, Britta Thomsen, Søren Ranthe, Poul Erik Gudiksen & Lisbeth Bergstedt

Kapitel 17: Strategisk forandringsledelse på Vemmelev Skole og SFO via samskabelse som aktionsforskningsmetode 221

Rikke Sørensen, Jette Würtz & Peder Helveg

Kapitel 18: Visionerne for samskabelse af en succesfuld kommunal ungeindsats i Slagelse Kommune 233

Jes Lenhard Hansen, Hanne Birgitte Mejlstrøm, Henning Rasmussen, Jens Christian Holm, Jacob Mortensen & Kim Stendorf

Kapitel 19: Samskabelse af et fælles læringssyn på 0-18-årsområdet 243

Trine Siggaard Rose, Anne-Gitte Frøslev & Rikke Maja Kromann

Kapitel 20: Samskabelse som udviklingsstrategi 253

Bo Clausen, Helle Birkvad Rasmussen, Anette Holm Larsen, Bent Borup Jakobsen & Erik Bo Jacobsen

Kapitel 21: Strategisk ledelse af målstyret undervisning gennem samskabelse 267

Jeanett Skov, Helle Guillaume Jensen, Christie Beckmann & Jørgen Elsborg

Kapitel 22: Fra samarbejde til samskabelse: brobygning mellem børnehaver og skole 281

Lene Andersen, Ellen Randi Larsen, Vicky Daugaard Mortensen & Charlotte Paulsen

Kapitel 23: Nyt liv til virksomhedsaftalerne gennem samskabelse 295

Dorthe Christiansen & Per Kensø

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.