Pædagogisk psykologi | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Pædagogisk psykologi

- en grundbog

Pædagogisk psykologi handler om de psykologiske aspekter ved pædagogiske praksisser. Kort sagt: Hvordan tager man bedst muligt hensyn til psykologiske fænomener som eksempelvis motivation eller læring, når man tilrettelægger en intenderet forandringsproces for andre?

Som den første på dansk giver denne bog en nærmere afgrænsning og...

Læs mere

Pædagogisk psykologi handler om de psykologiske aspekter ved pædagogiske praksisser. Kort sagt: Hvordan tager man bedst muligt hensyn til psykologiske fænomener som eksempelvis motivation eller læring, når man tilrettelægger en intenderet forandringsproces for andre?

Som den første på dansk giver denne bog en nærmere afgrænsning og beskrivelse af den pædagogiske psykologi. Bogen viser, hvordan denne gren af psykologien udvikler sig i takt med moderniteten, og hvordan disciplinen bliver afgørende for realiseringen af de vestlige samfunds uddannelsessystemer.

Bogen griber fat i udviklingen fra den tidligt moderne periodes laboratorieforsøg med dyr til den senmoderne pædagogiske psykologis studier af menneskers læring i arbejdsliv og hverdagsliv.

Der henvises undervejs til de praktiske implikationer af forskellige teorier om læring, og bogen gennemgår baggrunden for brugen af intelligenstests og konsultation i pædagogisk psykologisk rådgivning.

Bogen er skrevet til såvel professionsuddannelser som til bachelor- og kandidatuddannelser på universitetsniveau, men kan desuden benyttes som overbliksskabende introduktion til pædagogisk psykologi blandt undervisere og udøvende praktikere.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
2. udgave (2018), 
314 sider
Vejl. Pris
340,-
ISBN 9788759331347
E-bog (VitalSource Bookshelf)
2. udgave (2018)
Vejl. Pris
239,-
ISBN 9788759332085

Anmeldelser

Underviser

Styrken ved bogen er efter min mening, at den begrebsafklarer flere relevante begreber, som mine studerende har efterspurgt. På den baggrund vil flere citater med kildeopgivelse opgives på min PowerPoints, så de studerende selv kan opsøge merviden i bogen - Lisbeth Frederiksen, Sygeplejerskeuddannelsen, UCL, Odense.

... Læs mere
Underviser

Styrken ved bogen er efter min mening, at den begrebsafklarer flere relevante begreber, som mine studerende har efterspurgt. På den baggrund vil flere citater med kildeopgivelse opgives på min PowerPoints, så de studerende selv kan opsøge merviden i bogen - Lisbeth Frederiksen, Sygeplejerskeuddannelsen, UCL, Odense.

"Min egen oplevelse er, at bogen er overskuelig og skrevet i et tilgængeligt sprog. Den giver et godt og komplekst billede af, at det til tider kan være udfordrende at skulle skille pædagogikken og psykologien fra hinanden." - Anette Bøjgaard Schleicher, UCL Pædagoguddannelsen Odense & Svendborg.

"Det er en stor fordel, at bogen her i den nye udgave inddrager praksisrelevante/nutidige perspektiver som ADHD. Særligt har både jeg og de studerende været begejstrede for oversigten med centrale personer og begreber samt videnskabsteoretiske positioner. Det er en bog jeg vil anvende på pensumlisten til øvrige fag også. Velskrevet, faglig og tilgængelig!" - Anne Hejgaard, UCNact2learn Pædagogik & Læring.

Skjul beskrivelse
Medier

"[Bogen] leverer et nuanceret og samlet overblik over et ellers meget fragmenteret felt. Og jeg vil derfor på det varmeste anbefale både studerende, praktikerer, undervisere og anre interesserede inden for det pædagogisk-psykologiske felt at læse bogen."

Thomas Szulevicz i Psykologi Nyt, nr. 20 2011

Læs mere
Medier

"[Bogen] leverer et nuanceret og samlet overblik over et ellers meget fragmenteret felt. Og jeg vil derfor på det varmeste anbefale både studerende, praktikerer, undervisere og anre interesserede inden for det pædagogisk-psykologiske felt at læse bogen."

Thomas Szulevicz i Psykologi Nyt, nr. 20 2011

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Kapitel 1. Den pædagogiske psykologi 9

Del 1 den akademiske pædagogiske psykologi i det tidligt moderne 19

Kapitel 2. Den tidligt moderne pædagogiske psykologi (1900-1950) 21

Kapitel 3. Den højmoderne pædagogiske psykologi 1950-1980 54

Kapitel 4. Pædagogisk psykologi i den senmoderne periode, 1980-

Del 2 relationer imellem forskning og profession den pædagogiske psykologi i praksis 149

Kapitel 5. Den pædagogisk-psykologiske rådgivning og praksis 151

Kapitel 6. Evidenskravet og implikationer for den pædagogiske psykologi 183

Kapitel 7. Mellem evidens, tradition og markedet 212

Centrale personer 221

Centrale begreber 237

Videnskabsteoriske positioner 257

Litteratur 265

Indeks 281

Bogen er skrevet til såvel professionsuddannelser som til bachelor- og kandidatuddannelser på universitetsniveau. Den kan desuden benyttes som overbliksskabende introduktion til pædagogisk psykologi blandt undervisere og udøvende praktikere.

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.