Læring med levende billeder | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Læring med levende billeder

Det digitale perspektiv

Børn og unge møder digital teknologi, før de kan kravle. De vokser op med iPads og mobiltelefoner og bliver hurtigt intuitive mediebrugere. Deres naturlige omgang med medierne er imidlertid ikke ensbetydende med, at de udvikler sig til bevidste mediebrugere, for dette kræver i tillæg til digitale kompetencer også en mere overordnet dannelse som...

Læs mere

Børn og unge møder digital teknologi, før de kan kravle. De vokser op med iPads og mobiltelefoner og bliver hurtigt intuitive mediebrugere. Deres naturlige omgang med medierne er imidlertid ikke ensbetydende med, at de udvikler sig til bevidste mediebrugere, for dette kræver i tillæg til digitale kompetencer også en mere overordnet dannelse som menneske og borger i en digital tid.

Denne bog fokuserer på forholdet mellem mediekompetencer og digital dannelse, uddannelse og generel dannelse i forbindelse med inddragelsen af levende billeder. For en ting er at give børn it-værktøjsmæssige kompetencer, såkaldt digital literacy . Noget andet er at lære dem, hvordan de forholder sig følelsesmæssigt modent til medierne, altså emotional digital literacy.

Billedmedierne tilbyder langt mere end variation og underholdning i undervisningen. De rummer en unik mulighed for at forbedre elevernes videnstilegnelse, øge deres faglige engagement og udvikle deres mediekritiske bevidsthed. Medier udgør imidlertid ikke neutrale pædagogiske redskaber; de transformerer undervisningsrummet og ændrer læringsprocesserne fundamentalt.

Læring med levende billeder. Det digitale perspektiv præsenterer en række forskellige tilgange og teorier til arbejdet med levende billeder i undervisningen: medieteori og analyse, æstetik og kognitiv læringsteori, kommunikationsteori og didaktik. Bogen integrerer teorier om medier, pædagogik og didaktik med et bredt spektrum af metoder udviklet i det praktiske arbejde med medier.

Bogen er skrevet til brug i undervisning inden for mediepædagogik og medieanalyse samt beslægtede fag på mellemlange og lange videregående uddannelser. Den er en stærkt revideret og opdateret udgave af udgivelsen fra 2010.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
2. udgave (2019), 
418 sider
Vejl. Pris
310,-
ISBN 9788759331620
E-bog (VitalSource Bookshelf)
2. udgave (2019), 
418 sider
Vejl. Pris
231,-
ISBN 9788759335024

Anmeldelser

Underviser

"Bogen har en glimrende række af kapitler, der bredt favner emnet og giver eksempler på bredden i det audiovisuelle medie i et læringsperspektiv." - Peter Vistisen, AAU - Cand.it

Læs mere
Underviser

"Bogen har en glimrende række af kapitler, der bredt favner emnet og giver eksempler på bredden i det audiovisuelle medie i et læringsperspektiv." - Peter Vistisen, AAU - Cand.it

Skjul beskrivelse

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

FORORD 11

INDLEDNING 13

KAPITEL 1 · SKOLENS MEDIALISERING 39
Af Stig Hjarvard

KAPITEL 2 · PÆDAGOGIK, DIDAKTIK OG LEVENDE BILLEDER - EN INTRODUKTION 67
Af Ole Christensen og Thilde Emilie Møller

KAPITEL 3 · FILM I DAGTILBUD - EKSPERIMENTERENDE MEDIEPRAKSIS 101
Af Steen Søndergaard

KAPITEL 4 · SKITSE TIL EN FILMPÆDAGOGIK I FOLKESKOLEN 115
Af Martin Brandt-Pedersen

KAPITEL 5 · NÅR FILMPRODUKTION BYGGER STILLADSER - OG GIVER ELEVERNE EN STEMME 155
Af Heidi Philipsen

KAPITEL 6 · ANIMATIONSPRODUKTION: ÆSTETISKE ARBEJDSPROCESSER I EN DIGITAL TID 175
Af Gitte Rose - med bidrag fra The Animation Workshop

KAPITEL 7 · PRODUKTIV LÆRING MED DOKUMENTARFILM 211
Af Torben Larsen og Ulrik Krapper, Station Next

KAPITEL 8 · FILMENS SPROG - ET NATURLIGT TEGNSYSTEM 241
Af Henrik Poulsen

KAPITEL 9 · BRIKKER TIL EN TV-PÆDAGOGIK - OM TV OG UFORMEL LÆRING 271
Af Henrik Poulsen

KAPITEL 10 · FILMANALYSENS BEGREBSAPPARAT 307
Af Hans-Christian Christiansen og Gitte Rose

KAPITEL 11 · ANALYSE AF NÆSTE STOP 345
Af Lisbeth Arto Juhl Sibbesen

KAPITEL 12 · SOCIALE OG DIGITALE MEDIER I UNDERVISNINGEN 369
Af Hans-Christian Christiansen og Gitte Rose

KAPITEL 13 · OPHAVSRET: DET MULIGE OG DET TILLADTE 403
Af Peter Schønning

BOGENS BIDRAGYDERE 413

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.