Kend forbrugerkøbsreglerne | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Kend forbrugerkøbsreglerne

Har du helt styr på reglerne for B2C?

Vidste du f.eks

  • at forbrugeren kan rejse de samme krav for brugte varer, udsalgsvarer, kollektionsmodeller og demonstrationsmodeller, som der gælder for helt nye varer?
  • at sælgeren har pligt til at oplyse forbrugeren om sin provision ved salget af en tillægsforsikring?
  • at ordene reklamationsret og garanti ofte...
Læs mere

Har du helt styr på reglerne for B2C?

Vidste du f.eks

  • at forbrugeren kan rejse de samme krav for brugte varer, udsalgsvarer, kollektionsmodeller og demonstrationsmodeller, som der gælder for helt nye varer?
  • at sælgeren har pligt til at oplyse forbrugeren om sin provision ved salget af en tillægsforsikring?
  • at ordene reklamationsret og garanti ofte bruges i flæng, men juridisk set dækker over noget forskelligt?

I et lettilgængeligt og juridisk korrekt sprog giver advokat og ph.d. Sonny Kristoffersen et overblik over de rettigheder og forpligtelser, som hhv. sælger og forbruger har, når der handles med varer og tjenesteydelser i fysiske butikker og på nettet.

Dette kompendium er relevant for dig, hvad end du er studerende, som skal være klar til eksamen, erhvervsdrivende, som skal sikre, at du lever op til de til tider komplicerede juridiske krav, eller kritisk forbruger, som vil kende dine rettigheder, når du køber varer og tjenesteydelser i butikker og på nettet.

Med dette kompendiums detaljerede indholdsfortegnelse og omfangsrige stikordsregister kan du nemt, hurtigt og grundigt få sat dig ind i de vigtige forbrugerbeskyttende regler i købeloven og markedsføringsloven.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2018), 
116 sider
Vejl. Pris
50,-
ISBN 9788759331781
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2018), 
116 sider
Vejl. Pris
119,-
ISBN 9788759331798

Anmeldelser

Underviser

Den er utrolig velskrevet og meget relevant for mine studerende til emnerne om forbrugerkøbsreglerne. Stor ros til forfatteren, som har skrevet en meget overskuelig og let læselig jura bog. - Marianne Nonnemann, adjunkt CPH Businessacademy

Læs mere
Underviser

Den er utrolig velskrevet og meget relevant for mine studerende til emnerne om forbrugerkøbsreglerne. Stor ros til forfatteren, som har skrevet en meget overskuelig og let læselig jura bog. - Marianne Nonnemann, adjunkt CPH Businessacademy

Skjul beskrivelse

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Forord 9

Kapitel 1 · Hvad er et forbrugerkøb? 11
1.1. Forbrugerens ufravigelige rettigheder 11
1.2. Forbruger-, handels- og civilkøb 11

Kapitel 2 · Forbrugerkøbet 13
2.1. Hvornår er købsaftalen bindende? 13
2.2. Prisen for varen 13
2.3. Købesummen 14
2.4. Prismærkning af varer 14
2.5. Prismærkning på en tjenesteydelse 15
2.6. Forkert pris på prisskilte og i reklamer 16
2.7. Urigtige og vildledende prisoplysninger 17
2.8. Internetbutikker 17
2.9. Forkert pris i annoncer, kataloger o.l 17
2.10. Køb af demonstrationsmodeller 18
2.11. Hvad er en »prisgaranti« 18
2.12. Kravet til kvitteringen 19
2.13. Brugsanvisninger mv 21
2.14. Tillægsforsikringer 22 

Kapitel 3 · Butikskøb returret og ombytningsret 25
3.1. Ingen lovbestemt fortrydelsesret i en fysisk butik 25
3.2. Returret ombytningsret 26
3.3. Butikkens krav til en retur- og ombytningsret 26
3.4. Misforståelser om retur- og ombytningsret 27
3.5. Købet annulleres 27
3.6. Udsalgsvarer 28
3.7. Tilgodebeviser og gavekort 28
3.8. Udsalgsvarer, brugte varer, generelle forbehold mv 29
3.9. Brugte varer 30
3.10. Generelle forbehold »købt som beset« 31
3.11. Undersøgelsespligt 31

Kapitel 4 · Reklamationsret og garanti 33
4.1. Forskellen på en reklamationsret og en garanti 33
4.2. Reklamationsret 33
4.3. Garanti 34
4.4. Bevisbyrden 34
4.5. Levering 36
4.6. Fejl og mangler ved varen 39
4.7. Formodningsreglen 41
4.8. Hvad er en mangel? 42
4.9. Hvornår kan sælger afvise købers krav? 46
4.10. Mulighed for skadeserstatning 48
4.11. Når varen skal undersøges og repareres 49

Kapitel 5 · Rykkergebyrer inkasso renter 57
5.1. Rykkergebyrer 57
5.2. Inkasso 58
5.3. Skal forbrugeren betale regningen? 59
5.4. Rentetilskrivning 60
5.5. Hvad sker der, hvis forbrugeren ikke betaler? 60

Kapitel 6 · Umyndige, konkurser og lejeaftaler 63
6.1. Når umyndige handler 63
6.2. Konkurser, lukninger og nye ejere 64

Kapitel 7 · Onlinesalg og salg uden for sælgerens faste forretningssted 67
7.1. Hvordan kan sælgeren kontakte forbrugeren? 67
7.2. Sælgerens muligheder for at anvende direkte elektronisk markedsføring over for sine kunder 69
7.3. Fjernsalg 75
7.4. Omkring salget 87
7.5. Betaling 89
7.6. Oplysninger, sælgeren skal give ved forbrugerkøb 92
7.8. Forbrugerens fortrydelsesret 97
7.9. Klager over fejl ved varen eller tjenesteydelsen ved onlinesalg 108
7.10. Kundeservice ved onlinesalg 111

Stikordsregister 113

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.