Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Indtrængningsproblematikken i et globalt perspektiv

Beslutning om valg af indtrængningsstrategi er et centralt strategisk område for enhver virksomhed, som ønsker at markedsføre sine produkter eller serviceydelser på internationale aftagermarkeder.

Virksomheder skal tage stilling til dels de indtrængningsformer, som bedst matcher deres interne ressourcer og/eller ambitionsniveau, og dels til...

Læs mere

Beslutning om valg af indtrængningsstrategi er et centralt strategisk område for enhver virksomhed, som ønsker at markedsføre sine produkter eller serviceydelser på internationale aftagermarkeder.

Virksomheder skal tage stilling til dels de indtrængningsformer, som bedst matcher deres interne ressourcer og/eller ambitionsniveau, og dels til markedsspecifikke forhold: Samarbejdsmuligheder på markedet, markedets salgspotentiale, risikostruktur og lignende. Operationsformen er hermed et vigtigt element i virksomhedens samlede indtrængningsstrategi for, hvordan den vil bearbejde og forsyne et udenlandsk marked.

Indtrængningsproblematikken i et globalt perspektiv vil være velegnet til at give et separat indblik i internationaliseringsprocesser, markedsvalget og i særlig grad til indtrængningsproblematikkens forudsætninger, indhold og anvendelse på internationale aftagermarkeder.

Bogen inddrager en række centrale erhvervsøkonomiske teoriområder med henblik på disses bidrag i forhold til indtrængningsproblematikken. Med udgangspunkt i en række forskellige tilgange til de internationale markeder kan de studerende basere deres internationale marketingindsats på et fleksibelt grundlag i stedet for blot én eller få teorier eller løsningsforslag.

Bogen indeholder også som appendix flere vigtige modeller og en principdisposition for en international marketingplan samt henvisninger til opdaterede informationskilder om internationale markedsforhold. Den er et velegnet supplerende teoretisk fundament til Internationale virksomhedscases.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2017), 
107 sider
Vejl. Pris
150,-
ISBN 9788759330661
E-bog (LIX)
1. udgave (2017), 
107 sider
Vejl. Pris
120,-
ISBN 9788759331071

Yderligere information

INDHOLD

FORORD 7

1. INTRODUKTION 9 

2. INTERNATIONALISERING 11
Internationalisering og globalisering 11
Motivgrundlaget 12
Fasemodeller 13
Markedsvalg 16

3. INDTRÆNGNINGSPROBLEMATIKKEN 19
Præcisering og uddybning af indtrængningsstrategi 19
Indtrængningsstrategiens forudsætninger og bestanddele 19
Indtrængningsstrategi set i snæver og bred forstand 21
Væsentlige beslutningsfaktorer 21
Indtrængningsproblematikken og operationsformer 23
Anvendelse af organisationen som handlingsparameter 26

4. DET INTERNATIONALE MARKETINGMIX 29
Pris som handlingsparameter på internationale aftagermarkeder 29
Distribution som handlingsparameter på internationale aftagermarkeder 33
Produktet som handlingsparameter på internationale aftagermarkeder 35
Promotion som handlingsparameter på internationale aftagermarkeder 37

5. CENTRALE ERHVERVSØKONOMISKE TEORIOMRÅDER VEDRØRENDE INDTRÆNGNING PÅ INTERNATIONALE AF TAGERMARKEDER 41
Transaktionsomkostningsteori 45
Netværksteori 53
Industriøkonomisk teori 67
Ressourcebaseret teori 75
Sammenstilling af de udvalgte teoriområder 83
Analysernes erkendelser 88

LITTERATURFORTEGNELSE 89

APPENDIX 91
A. Fasemodellen 93
B. Franklin R. Roots indtrængningsmodel 95
C. Svend Hollensens indtrængningsmodel 97
D. Netværksmodellen 99
E. Kilder til national og internationel markedsinformation 101
F. Udvidet principposition for en international markedsføringsplan 103

Sidebar section

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.