Herskin-konceptet | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Herskin-konceptet

IT-undervisning der virker

Medarbejdere er i dag rutinerede brugere af selv komplekse it-systemer. Mange ledelser sætter derfor spørgsmålstegn ved, om det er nødvendigt at uddanne medarbejderne, når nye it-løsninger skal implementeres. Ikke desto mindre er netop effektive og motiverende brugerkurser afgørende for, om de dyre it-projekter bliver en succes.

 Desværre...

Læs mere

Medarbejdere er i dag rutinerede brugere af selv komplekse it-systemer. Mange ledelser sætter derfor spørgsmålstegn ved, om det er nødvendigt at uddanne medarbejderne, når nye it-løsninger skal implementeres. Ikke desto mindre er netop effektive og motiverende brugerkurser afgørende for, om de dyre it-projekter bliver en succes.

 Desværre anvender man på mange brugerkurser stadig en undervisningsmetode, som snarere skaber frustration end forståelse. Formålet med denne bog er derfor at vise, hvordan man med Herskin-konceptet kan gribe brugeruddannelsen an i en moderne sammenhæng og gøre brugerne selvhjulpne.

 Herskin-konceptet er både en undervisningsmetode og nogle it-pædagogiske principper og fokuserer ikke bare på undervisningssituationen, men på alle aspekter af brugeruddannelsen, herunder udvælgelse af undervisere, timing af uddannelsen, inkludering af change management osv.

 Bogen bygger på forfatternes erfaringer som konsulenter i hundredvis af store implementeringsprojekter, hvor medarbejdere i både private og offentlige organisationer.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2017), 
132 sider
Vejl. Pris
300,-
ISBN 9788759327814
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2017), 
132 sider
Vejl. Pris
266,-
ISBN 9788759329429

Yderligere information

INDHOLD

Introduktion   10

Bogens baggrund   11

Relevans   11

Kvalitet   12

Målgrupper   13

Kapitel 1 · Behovet for brugeruddannelse   14

Indledning   15

Argumenter imod brugeruddannelse   15

Brugervenlighed   15

It-kompetence   15

Specialdesignede systemer   15

Rutine   16

Nye versioner   16

Argumenter for brugeruddannelse   16

Nye forretningsgange   17

Opstramning af forretningsgange   17

Manglende incitamenter   18

Kompleksitet   18

Udnyttelse af potentialet   19

Optimering af ressourceanvendelse   19

Tryghed   19

Konklusion: Er brugerkurser nødvendige?   20

Kapitel 2 · Hands-On-undervisning   22

Indledning   23

Den traditionelle model   24

Hukommelsesproblemet   24

Stoftrængsel   25

Kommandoer   25

Detaljer versus forståelse   26

Sekvenser versus overblik   26

Afhængighed   26

Konklusion: En problematisk model   27

Herskin-konceptets fundament   27

Mål   27

Basis   28

Strategi   28

Hands-On med Herskin-metoden   28

NavigationsSeddel   29

Oplæg   30

Problem (P1)   31

Principper (P2)   32

ProcedureOverblik (P3)   34

Opgave   35

Opsamling   36

Hands-On: Programmeret dynamik   36

Kapitel 3 · Herskin-konceptet

et samlet pædagogisk koncept   38

Indledning   39

Brugeruddannelsen   39

Overordnet strategi   39

Pædagogiske principper   40

Skabeloner   41

Teknikker   42

Materiale   42

Opsamling   43

Udviklingsmetoden   43

Opsamling   45

Implementeringen   45

Hvorfor er det en fordel med et pædagogisk koncept?   46

Kapitel 4 · Planlægning af Hands-On   48

Indledning   49

Planlægningsprincipper   49

Pointer   50

Forståelsesværktøjer   51

Planlægningsmodellen   52

Planlægningens faser   53

Kapitel 5 · Forståelsesværktøjer   54

Indledning   55

Differentiering og synkronisering   55

Synkronisering af underviserne   56

Historien som værktøj   57

Design af historien   58

Visualisering som værktøj   59

Den visuelle kanal   59

Fordele ved den visuelle kanal   60

Design af visuelle forklaringer   62

Sandhedens øjeblik   63

Valg af medier   64

PowerPoint eller tavle   64

Tavleteknik   66

Flipover   67

Andre værktøjer   67

Opsamling   68

Kapitel 6 · NavigationsSedler   70

Indledning   71

Erfaringer med brugerdokumentation   71

Designet   72

Principper   75

Anvendelse på kurset   76

Anvendelse efter kurserne   77

Anvendelse uden kurser   77

Opsamling   78

Kapitel 7 · Kursusintroduktionen   80

Indledning   81

Kursusintroduktionens formål   81

Kursusintroduktionens struktur   82

Blok 1: Baggrund   83

Blok 2: Systemintroduktion   84

Blok 3: Introduktion til brugerkurset   85

Blok 4: Appetizer   85

Opsamling   86

Kapitel 8 · Andre skabeloner   88

Indledning   89

Hands-On-varianter   89

Variant 1: Tidlig procedure   90

Variant 2: Todelt principfase   91

Variant 3: Biografmodellen   92

Teoriskabeloner   92

Helhed-før-del-skabelonen   93

Den eksemplariske model   94

Demoskabelonen   96

Demoteknik   97

Opsamling   99

Kapitel 9 · Brugerkursets arkitektur   100

Indledning   101

Kursets varighed og timing   101

Kursets indhold   102

Kursets logik   103

Opsamling   104

Kapitel 10 · Kursusudvikling   106

Indledning   107

Organisering   107

Udviklingens faser   108

Udvikling af Hands-On-oplæg   111

Resterende udvikling   113

Kaskademodellen   113

Opsamling   115

Kapitel 11 · Dokumentation   118

Indledning   119

Kursistmateriale   119

Baggrunden for manuskriptmetoden   120

Manuskriptet   121

Anvendelse af manuskriptet   123

Versionering   124

Opsamling   124

Kapitel 12 · Herskin-metodens fordele   126

Indledning   127

Brugerne   127

Underviserne   128

Kaskadeunderviserne   129

Projektledelsen   129

Topledelsen   130

Opsamling   132

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.