Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Digitale metoder

At skabe, analysere og dele data

Kirsten Drotner (red.) og Sara Mosberg Iversen (red.)

Digitaliseringen og dens resultater er med os overalt - fra kommunikation 24/7 på mobile medier til personlig sundhedsstatistik.

Denne gennemgribende digitalisering af samfundet medfører en omfattende produktion af data, som giver nye muligheder for at undersøge det digitale felts kommunikationsformer, relationer og netværk, hvad enten der er tale...

Læs mere

Digitaliseringen og dens resultater er med os overalt - fra kommunikation 24/7 på mobile medier til personlig sundhedsstatistik.

Denne gennemgribende digitalisering af samfundet medfører en omfattende produktion af data, som giver nye muligheder for at undersøge det digitale felts kommunikationsformer, relationer og netværk, hvad enten der er tale om individer, institutioner eller instrumenter.

Ligeledes tillader netværksforbundne digitale teknologier nye måder at indsamle, behandle og formidle viden på.

Bogen giver en grundlæggende introduktion til, hvordan digitale metoder kan benyttes til at undersøge det digitale felt, både når man skaber og analyserer data, og når man deler undersøgelsesresultater.

Blandt de metoder, som behandles i bogen, er brugen af Google Analytics til webanalyse, dataindsamling via API, semantisk netværksanalyse, brug af digitale arkiver og kvalitativ kodning med NVivo.

Alle metoderne illustreres af forskningsbaserede, konkrete eksempler og sluttes af med praktiske råd til studerende og forskere.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2017), 
248 sider
Vejl. Pris
299,-
ISBN 9788759327937
E-bog (LIX)
1. udgave (2017), 
248 sider
Vejl. Pris
239,-
ISBN 9788759330425

Yderligere information

Indhold

Digitale metoder: hvorfor, hvad, hvordan
Kirsten Drotner og Sara Mosberg Iversen

1 Metoder til indsamling af internetmateriale og deres effekt på senere analyser med Facebook som eksempel
Ditte Laursen, Kjetil Sandvik og Niels Brügger

2 Datagenerering med API fra sociale netværksplatforme
Vitus Vestergaard

3 Digitale arkiver som medskabere i ny historieskrivning
Helle Strandgaard Jensen

4 Mellem algoritmisk automatisering og faglig intuition: semantisk netværksanalyse og participatorisk
datadesign
Anders Koed Madsen

5 Same, same but different: udfordringer og muligheder ved at undersøge og sammenligne Facebook og Twitter
Jakob Linaa Jensen

6 Google Analytics: et analyseværktøj i strategisk, digital kommunikationsplanlægning
Christian Kobbernagel

7 Med NVivo som analysepartner
Sara Mosberg Iversen

8 Multimodal transskription og analyse af brugergenereret indhold
Anders Stig Christensen

9 Sensitivt digitalt medieindhold: at undersøge fostre på Facebook
Anette Grønning

10 Akademisk video: forskeren som formidler, historiefortæller eller dialogist
Lisbeth Frølunde

11 Digitale designprocesser i digital formidling
Sigurd Trolle Gronemann

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.